Digitaalisen valtakauden aikana kuvia katsellessa ei voi olla varma, onko katsomani kuva täysin aito. Täysin aidolla tarkoitan sitä, että kyseistä kuvaa ei ole käsitelty kuvan ottamisen jälkeen kuvankäsittelyohjelmalla kuten photoshopilla. Kuvia on muokattu ja käsitelty jo vuosikymmeniä, mutta vasta viimeisen kymmenen vuoden aikana kuvien käsittely on edistynyt niin paljon, että katsojan on vaikea erottaa muokkauksia aidosta kuvasta. Mediassa tulee esiin ajoittain skandaaleja, joissa kuuluisat henkilöt on sijoitettu tai heidän kuviaan on muokattu ja esitelty aitoina otoksina. Ilmiötä esiintyy niin mainos kuin uutiskuvissakin. Tämän vuoksi olisi tärkeää, että kuvia tarkasteltaisiin kriittisesti ja aina arvioitaisiin niiden todenperäisyyttä.
Yksi keino tutkia muokattuja kuvia on tehdä niitä itse. Harjoittelimme kuvaviestinnässä kuvien muokkausta käyttämällä Microsoftin PowerPoint -ohjelmaa. Ohjelma ei ole yhtä toimiva, kuin ammattimaiset photoshop -ohjelmat, mutta peruskoulun opetuksessa PP-ohjelma on toimivampi ja nopeampi vaihtoehto. Ensimmäinen tehtävämme oli googlettaa idolimme kuva ja tehdä hänestä Andy Warhol -tyylinen kokeilu. Andy Warhol oli kuuluisa pop-taiteilija, joka tunnetaan taideteoksista, joissa hän on monistanut kuuluisuuksista ottamansa kuvat moneen kertaan ja muuntanut kuvan värejä tai muita ominaisuuksia. (ks. Warhol) Tarkoituksena oli siis toteuttaa omasta idolistamme samankaltainen kokeilu. Kävimme läpi erilaisia keinoja muunnella kuvaa: värimaailman vaihto, erilaisten efektien käyttö, kuvakoon muuttaminen, monistaminen jne.
Oma idolini on Martti Ahtisaari, Suomen aliarvostettu rauhan nobelisti, jonka työtä olen ihastellut vuosia. Kuvaviestinnän kurssia ennen olimme käyneet Kup3 -kurssilla läpi abstrahointia ja sain kyseisestä taiteenmuodosta idean omaan työhöni. Lähdin muuttamaan Martin kuvaa abstraktista kuvasta yhä tarkemmaksi ja loppujen lopuksi viimeisenä kuva oli aito, internetistä löydetty kuva. Ideointi oli mielestäni onnistunut ja PowerPoint -ohjelmasta löytyi melko hyvin kyseisen idean toteutukseen sopivia efektejä, joilla muokkasin kuvia. Kenties en aivan haluttua lopputulosta saanut aikaan, koska efektien käyttö rajoitti melko paljon. Kenties, jos olisin jatkanut kokeilua pidempään, olisin voinut löytää lisää muokkausmahdollisuuksia, mutta tämä olisi vaatinut pidemmän työskentelyajan ja työn kokoon nähden kenties turhankin paljon vienyt aikaa. Pohdin myös tekstin liittämistä kuvaan, mutta lause olisi saattanut häiritä kuvan sommittelua ja vienyt kuvilta huomiota, joten päätin jättää sen pois.
Toisessa kuva-aiheisessa tehtävässä harjoittelimme kuvan muokkausta lisäämällä kuvan toisen päälle. Tämä on hyvin yleistä esimerkiksi medianmanipuloiduissa kuvissa, kun tunnettu henkilö liitetään tilanteeseen, missä hän ei ole ollut. Meidän tehtävänä oli tehdä juliste, tarra, posteri tai vastaava. Tehtävään liittyen katsoimme Adbusters-järjestön nettisivuja. Adbusters on konsumerismin vastainen järjestö ja he muokkaavat suurten yritysten logoja tai symboleja parodioiden yritystä. Itse ensin lähdin liittämään maailmankuulun pikaruokaketjun McDonaldsin kuuluisaa keltaista M-kirjainta eri ympäristöihin ja löysinkin hienon slummikuvan, johon sen liitin. Mcdonalds tuntui kuitenkin liian yleiseltä vaihtoehdolta ja pohdin vaihtoehtoa yritykselle. Juuri kyseiseen aikaan uutisissa oli paljon puhetta Nokian tehtaiden sulkeutumisesta Salossa ja kuinka Nokia valuu pikkuhiljaa ulkomaille. Päätin kokeilla rakkaan suomalaisen yrityksen logon liittämistä slummitaustaan ja mielestäni syntynyt lopputulos oli toimivampi ja ajankohtainen. Toimii myös paremmin meidän suomalaisessa kulttuurissa ja herättelee katsojia enemmän.
![]() |
Löydätkö viestini? |
Lähteet:
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti