keskiviikko 21. marraskuuta 2012

Kansikuva

Teknologia kehittyy ja niin myös opetusvälineet tai ainakin ne muuttuvat. Tällä hetkellä käydään kovaa keskustelua markkinoille tulleiden älylaitteiden kuten tablettien käytöstä opetuksessa. Voisivatko nämä laitteet antaa opetukselle jotain uutta vai vievätkö ne huomion tärkeimmästä eli oppimisesta? On herännyt myös uusi kysymys: pitäisikö opetuksessa huomioida nämä laitteet myös sen vuoksi, että ne ovat nykyään osa lasten maailmaa ja opetuksen kautta lapset voisivat oppia niiden oikeanlaista käyttöä? Kysymys on hankala ja se on jakanut opettajakuntaa. Toisten mielestä kyseiset laitteet saisivat jäädä kotiin ja vapaa-ajalle kun taas toiset peräänkuuluttavat opettajien velvollisuutta pysyä mukana kehityksessä ja näin ollen lasten ympäröimän maailman kehityksen mukana.

Kenties tämän vuoksi kokeilimme myös kuvaviestinnän opinnoissamme iPod-laitteen käyttöä kuvataiteen opetuksessa. Meneillä olleen harjoittelun vuoksi sain itse laitteen mukaani harjoitteluun ja taidenäyttelyretkelle. Kuvasin näyttelyretken ja valmistin kyseisestä retkestä videon Applen iMovie-ohjelmalla. Otin retkeltä kuvia laitteen kanssa, joka oli lasten mielestä hyvin hauskaa ja innostavaa. Laitteen mahdollisuudet tallentaa opetushetkiä ja tilanteita houkuttaa minua ja luultavasti aion käyttää ainakin jonkinlaista laitetta tulevaisuudessa.
 
iPod-laitteella otettu kuva Ars Novasta
Ylläolevasta kuvasta pääsen seuraavaan aiheeseen, jota pohdittiin samalla opetuskerralla ja asiasta oli valaisemassa luennoitsija Ville Oksanen. Nykyaikana opettajat joutuvat kovasti pohtimaan kuvien julkaisuun liittyviä kysymyksiä eli tekijänoikeuksia. Itse julkaisin yllä itseottamani kuvan retkeltä, joten pääasiassa kuvan julkaisuun liittyvät oikeudet ovat minulla. Koska kuvassa on kuitenkin selkeästi henkilö ja lapsi, kuvien julkaiseminen mutkistuu paljon. Julkaisu riippuu esimerkiksi siitä, onko kuvan henkilö tunnistettavissa tai antaako kuvan henkilö(/huoltaja) luvan kuvan esittämiseen. Itselläni on lupa julkaista kuva ja koska kuvan henkilöä ei ole helppo tunnistaa, kuvan käyttö on luultavasti sallittua. Varsinkin, kun blogini ei ole julkisessa levityksessä.

Kuvataiteen tai minkä tahansa muun oppiaineen tunnilla, kun materiaalia haetaan luokkahuoneen ulkopuolelta olevista julkaisuista, opettajan tulee pohtia tarkkaan tekijönoikeuksiin liittyviä kysymyksiä niin etukäteen kuin oppilaidenkin kanssa. Näiden oikeuksien väärinkäyttö on internetin aikakauden aikana vain lisääntynyt ja tulee kasvamaan, jollei siihen anneta oikeanlaista ohjausta jo varhain. Aikakausmedia on luonut nettiin sivuston kansikuva.fi, missä oppilaiden kanssa voidaan pysähtyä pohtimaan tekijänoikeuksiin liittyviä kysymyksiä tekemällä itse kansikuvan johonkin aikakauslehteen. Sivustolla on kerrottu pääpiirteittäin kuvien julkaisuun liittyvistä tekijänoikeuksista sekä annettu useita eri linkkejä aiheeseen liittyen.

Kansikuvan tekeminen voidaan sivustolla toteuttaa usealla eri tavalla. Oppilaat voivat itse kuvauttaa lehden kantensa, käyttää sivuston valmista kuvaa tai opettajan ohjauksella etsiä internetistä julkaisuun sopivan kuvan. Opettaja voi itse valita, mitä tapaa hän haluaa käyttää ja mikä sopii juuri omalle luokalle. Jokainen keino tarjoaa kuitenkin mahdollisuuden lähestyä tekijänoikeuksiin liittyviä kysymyksiä. Muut kuvataiteen ryhmän jäsenet kuvasivat lehden kantensa iPodin kanssa, joten heillä oli oikeus käyttää kuvaansa lehden kannessa. Oma kansikuvani syntyi näkemäni kuvan perusteella. Marilyn Monroesta otettu ja muokattu kuva kiljui minua käyttämään sitä kyseisessä tehtävässä. Vogue-lehden valinta oli melko oletettu, mutta minusta sen tyyli sopi kuvaan parhaiten, joten sen vuoksi valitsin kyseisen lehden. Marilynistä löytämäni kuva on internetistä, joten itse en omaa lehden kanteani saisi julkistaa missään yleisillä internetin sivustoilla kuten blogissa, Facebookissa tai muualla. Lisäksi aikakauslehdillä on luvat omien kansiensa logoihin, joten ylipäätään lehden julkaiseminen aiemmin mainituilla sivuistolla on laitonta. Kansien tekeminen ja niiden esille laittaminen koulun luokkatilaan tai oppilaan oman huoneen seinälle on kuitenkin sallittua. Koska kyseinen blogini on suljettu ja rajattu vain tietyille lukijoille, uskallan tällä kertaa kuvani täällä julkaista. Tosin en tiedä, rikonko silti tekijänoikeuksiin liittyvää etikettiä julkaisemalla sen internetin sivustolla?

Tyylikäs leidi, tyylikäs lehti
Tavallaan tieto aiheesta on siis selkeää, mutta tekijänoikeuksien viidakko on hyvin monimuotoinen ja vaikeakulkuinen. Itselleni erityisesti kuvien käyttö opetuksessa on tärkeää, mutta niidenkin käytössä on useita erilaisia säädöksiä. Itse perehdyin aiheeseen ja kävin lukemassa Opettajan tekijänoikeus -sivustoa, missä esitellään opettajille tuttuja kysymyksiä aiheeseen liittyen ja niihin pyritään antamaan vastaus. Esimerkiksi oppimateriaalien kopiointiin ja internetin sisällön näyttämiseen sain uutta tietoa. Silti uskon, että aihe tulee pysymään suurena kysymysmerkkinä itselleni ja kysymyksiä herää aina. Täytyy vaan muistaa, että kysymysten kanssa ei tarvitse olla yksin vaan turvautua muiden apuun ja käyttää hyväksi moniammatillista yhteistyötä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti