Valokuvauksen tutkiminen mediailmaisun kurssillamme sai jatkoa lavastetun ja lavastamattoman kuvan tutkimisella ja tuottamisella. Ensin kävimme läpi kuuluisien valokuvaajien tekemiä valokuvia. Kävimme läpi mm. Arno Rafael Minkkisen sekä Pierre&Gillesin ottamia teoksia. Ensin mainittu on kuuluisa suomalainen ja arvostettu valokuvaaja, jonka otokset vaikuttivat erityisesti itseeni paljon. Minkkisen oman kehon kuvaukset ovat hämmästyttäviä ja hänen kehontuntemus on huikeata. Kyseisten edellämainittujen herrojen valokuvat ovat selkeästi taidetta, mutta tunnilla opettaja herätteli meille hyvän kysymyksen: mikä tekee valokuvasta taidetta? Tämä on varmasti hyvä kysymys käydä myös peruskoulussa oppilaiden kanssa läpi. Oppilaat itse tuottavat älypuhelimiensa kanssa jopa kymmenia kuvia päivittäin, mutta miksi niitä ei välttämättä lueta taiteeksi? Taideavalokuvien takana on jokin intentio eli tarkoitus. Myös hyvään valokuvaukseen pätevät tietyt säännöt ja "normit", jotka usein toteutuvat hyvässä valokuvassa. Toisaalta, täytyy myös olla ammattilainen, jotta osaa rikkoa näitä normeja, niin että siitä syntyy taidetta.
Minkkisen ja Pierre&Gillesin kuvien katselun jälkeen oli meidän vuoromme. Sanotaanko, että rima oli omassa päässäni asetettu melko korkealle. Tarkoituksena ei tietenkään ollut luoda mitään samankaltaisen laatuisia teoksia vaan omia kokeiluja. Kuvat sai ideoida joko yksin tai ryhmän kanssa. Tarkoituksena kuitenkin oli, että jokaisella oli kaksi valokuvaa demokerran jälkeen. Toinen lavastettu, toinen lavastamaton. Ryhmämme toimi melko hyvin ja ideoimme useita kuvia yhdessä ja jotkin kuvat toteuttiin joidenkin ryhmän jäsenten omista ideoista. Kuvien ideointi ja toteutus oli mielenkiintoista ja ryhmäläisten ideoista ja ehdotuksista sai paljon omiin valokuviinsa. Joku ryhmän jäsenistä tiesi enemmän valokuvauksesta, joka auttoi muita kuvien tekemisessä. Toinen taas huomasi hyvän valon suunnan, joka avusti myös. Hyvää vertaisoppimista siis ! Tämä kannattaa muistaa, kun valokuvausta harjoitellaan oppilaiden kanssa. Erityisesti vanhempien oppilaiden joukossa saattaa jo olla valokuvauksesta kiinnostuneita ja harrastaneita oppilaita, jotka voivat toimia "apuopettajina" kuvaamisessa. Tämä motivoi niin opettaja-oppilasta kuin muitakin oppilaita.
Omat kuvani otin ulkona. Yksi ryhmämme jäsenistä asteli ulos lukemaan kirjaa keskelle koulun pihaa. Halusin kuvata tämän valkoiseen pukeutuneen pysähtyneen henkilön keskelle kiirehtiviä ihmisiä. Tarkoituksena oli kuvata liikkeen ja pysähtyneisyyden vastakkaista tunnelmaa. Tiedekuntamme piha oli oiva kuvauspaikka tähän, koska usein ihmiset kävelevät tai pyöräilevät kovaa vauhtia kotiin, lounaalle tai seuraavalle luennolle. Jotta sain kuvan henkilöstä ja ympäröivistä ihmisistä, jouduin ottamaan kuvan mahdollisimman kaukaa. Kapusin tiedekuntamme ylimpiin kerroksiin kuvaamaan. Kuvan laatu ei kenties ole paras mahdollinen lasin läpi kuvaamisen vuoksi ja koska kohde on melko kaukana. Kyseinen kuvani on lavastamaton, koska kohde ei itse tiedä, koska kuva on otettu. Olen vain käskenyt häntä seisomaan pihalla, mutta muu on arvoitus hänelle ja kuvauksen ottoaika spontaani. Itse olen tyytyväinen kuvassani valoon. Auringon valo, joka osuu pysähtyneeseen henkilöön, on mielestäni hieno elementti ja korostaa lukijaa hyvin.
![]() |
Lavastamaton |
Lavastettu kuvani sai inspiraation vanhanaikaisista puutalorakennuksista tiedekuntamme takapihalla. Halusin kuvauttaa ryhmäläiseni kansakouluhengessä yhden rakennuksen portailla kirjat nätisti kädessä. Kaukaisuuteen tuijottavat katseet henkivät vanhan ajan tunnelmaa. Kuva voisi mielestäni olla täydellinen sopivan puvustuksen kanssa .. Ehkä ensi kerralla. Joidenkin kuvan henkilöiden kasvot jäävät ilman valoa ja yhdellä henkilön kasvoihin valo osuu liiankin hyvin. Tätä olisi myös voinut yrittää korjata kuvaustilanteessa. Kuvassa toistuu myös hyvä rytmi vasemmasta alanurkasta kohti oikeaa ylänurkkaa, mutta aivan tyytyväinen sommitteluun en ole. Kenties kuvan olisi voinut ottaa lähempää tai enemmän oikealta tai vasemmalta. Tämä jää pohdittavaksi.
![]() |
Lavastettu |
Oppilaiden kanssa kuvia otettaessa haasteellisinta on kenties tehtävän tavoitteen ja merkityksen muistaminen. Usein kun opetuksessa on mukana teknologisia välineitä oppilaiden huomio keskittyy muuhun kuin itse tehtävään. Oppilaiden kanssa luultavasti tehtävän tarkoitus kannattaa kertoa selkeästi ja muistuttaa oppilaita tästä. Toinen yksinkertainen haaste, joka itselleni tuli mieleen, on kuvien tallennus. Minne kuvat tallennetaan ja kuinka ne julkaistaan? Tämä haaste on luultavasti koulukohtainen, koska koulussa voi olla kameroita käytettävissä yksi tai useampi ja sama tietokoneiden kanssa. Opettajan kannattaa siis pohtia tarkkaan kannattaako valokuvaus suorittaa koko ryhmällä samaan aikaan vai kenties eri kerroilla eri ryhmillä. Tehtävässä kuitenkin huomasi, kuinka vähillä elementeillä voi saada aikaan jopa taianomaisen illuusion katsojalle.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti